Review De 100 van Kass Morgan

Titel: De 100
Auteur: Kass Morgan
Pagina’s: 312

De aarde is onleefbaar geworden. In het ruimteschip waar de mensheid leeft, raken de voorraden langzaam op…

Het lijkt een onmenselijke oplossing: honderd jeugdgevangenen worden teruggestuurd naar de aarde om te zien of ze kunnen overleven. Krijgen ze een tweede kans of is dit voor hen het einde?
Clarke droomde al jaren van de aarde en wilde er samen met haar ouders naartoe. Nu moet ze alleen. Voor Glass betekent het dat ze iemand moet achterlaten tegen wie ze nooit meer zal kunnen zeggen waarom ze écht werd opgepakt. Bellamy en Wells behoren niet tot de honderd gevangenen, maar willen allebei mee om iemand te beschermen. Tegen welke prijs doen ze dit?

De honderd moeten samen proberen te overleven, maar wie kun je vertrouwen als al je lotgenoten een crimineel verleden hebben?

De 100 is het eerste boek van de gelijknamige tv-serie

Mijn Review

Al een tijdje had ik een oogje op dit boek maar ik durfde het niet zo goed aan. Ik heb de laatste tijd veel boeken in het dystopian genre gelezen en dan ga je de lat hoog leggen. Uiteindelijk toch maar meegenomen en ik heb er geen spijt van. Er was al best een hype rondom dit boek en er is natuurlijk ook een tv serie van.

Ik moest wel echt even wennen aan de schrijfstijl en het feit dat het een compleet nieuwe wereld is en je tegelijkertijd kennis maakt met vier verschillende personages en alle personages die zij dan weer kennen. Ik vond dat in het begin best wel verwarrend en betrapte mezelf er op dat dit ervoor zorgde dat ik een beetje terughoudend was met het weer oppakken van het boek. Maar toen ik het eenmaal door had en een beetje meer begrip kreeg voor de wereld op het schip en hoe deze werkte vond ik het moeilijk om het boek weg te leggen.

De personages zijn nog wat oppervlakkig maar omdat je niet precies weet wat ze nu allemaal gedaan hebben om in detentie te belanden blijf je benieuwd naar hun verhaal. Ik denk dat het verhaal wel meer diepgang had kunnen krijgen als ze bijvoorbeeld maar twee personages hadden belicht. Anderzijds hield dit het wel spannend en kon ik telkens niet wachten tot ik het volgende hoofdstuk over het volgende personage kon gaan lezen.

Het verhaal zelf vond ik wel origineel, ik heb al veel boeken gelezen over Amerika dat er anders uit is gaan zien, opgedeeld in districten en fracties. Maar het feit dat mensen de aarde verlaten hebben, had ik nog niet gelezen. Het moment dat het ruimteschip land op aarde vond ik haast net zo spannend als de personages. Wat zou er met hen gebeuren? Konden ze overleven op de aarde? En dan dat geweldige einde, wat een cliffhanger. Die is echt tv serie waardig, want je weet gewoon op het moment dat je het leest dat je moet gaan wachten op het volgende boek. Zoals je moet wachten op een volgend seizoen van je favoriete serie.