Review: Game of Thrones door George R.R. Martin

Titel: Game of Thrones
Auteur: George R.R. Martin
Pagina’s: 807
Taal: Engel

Ver voorbij de machtige ijsmuur die de noordgrens van het koninkrijk sinds mensenheugenis beschermt, roert zich een lang vergeten vijand. Maar ieders blik is naar het zuiden gericht, naar het hof waar de machtige Lannisters sterke spelers zijn.
Immers, de macht van de koning is tanende, zijn Hand is onder verdachte omstandigheden aan zijn eind gekomen, velen zijn uit op eigen gewin.
Toch zijn er nog trouwe onderdanen. De Starks van Winterfell bijvoorbeeld, hard en onverzettelijk als hun bevroren domein. Als de koning Eddard Stark tegen diens zin benoemt tot zijn nieuwe Hand, worden zowel hij als zijn familie betrokken bij de meest omvattende machtsstrijd ooit, het levensgevaarlijke spel der tronen.

Mijn review

Ik besloot na het kijken van drie seizoenen Game of Thrones dat het toch maar eens tijd werd om de boeken te gaan lezen. Of toch in ieder geval het eerste boek. Terwijl ik de eerste drie delen ( ik kan het dan niet bij één laten ) in mijn handen had, zag ik al dat ze behoorlijk dik waren. Dat vond ik ook het lastigste met dit boek dat het zo dik is.

Laten we dan nu beginnen met mijn mening over dit boek behalve dat het dik is. Ik vond het een spannend en goed geschreven boek, een boek dat je echt meeneemt in een andere wereld maar zonder de draken en The others zou het ook zomaar echt kunnen zijn gebeurd. Ik was in het begin bang dat ik verward zou raken door alle personages en verhaallijnen maar ook dit viel mij mee, misschien dat dit ook wel komt omdat ik de tv-serie heb gezien maar ik vond het zelfs heel goed te volgen. Wat ik overigens wel heel fijn vond was dat je achter in het boek kon terugzoeken wie de verschillende personages waren, dat maakte het ook makkelijker als de vertellers van dit verhaal het over familie hadden.

Het feit dat je het boek volgt door de verschillende personages maakt het meer levendig vind ik. Het zorgt ervoor dat je het verhaal van meerdere kanten kunt bekijken. Ik had zo wel mijn favoriete personages om te volgen. Een van mijn favoriete personages in het boek is Daenerys, dus haar hoofdstukken vond ik ook het leukste om te lezen. Misschien is het niet slim om te zeggen dat ik een favoriet personage heb aangezien de schrijver er niet bang voor is om zijn hoofdpersonages op een gruwelijke wijze aan hun eind te laten komen. Verder vind ik het lezen over Arya ook ontzettend leuk, ze is het tegenovergestelde van haar zus Sansa en dat vind ik wel weer leuk. Haar zus wil graag trouwen met prins Joffrey en Arya gruwelt van de gedachte om haar dagen te slijten in een kasteel. Dat maakt de eerste paar hoofdstukken van Sansa ook een beetje saai, tegen het einde van het boek vind ik haar hoofdstukken juist weer heel erg sterk. Wat ik eigenlijk wel mooi vind aan dit boek is dat er een aantal sterke vrouwelijke karakters inzitten. Het zijn niet alleen de mannen die de helden zijn en de avonturen beleven.

Het verhaal zelf kende ik natuurlijk al omdat ik de serie gezien heb, maar ik moet zeggen dat de diepgang het verhaal wel mooier maakt. Ik had nergens het gevoel dat ik een saai of voorspelbaar boek aan het lezen was. Een mooie start dus van een serie die ik zeker wel in zijn geheel wil gaan lezen. Ik zal er een tijdje over doen maar het is het dubbel en dwars waard! Ik heb het boek zelf overigens in het Engels gelezen.