Review: Rood als bloed door Salla Simukka

Titel: Rood als bloed
Auteur: Salla Simukka
Pagina’s: 204

Ontmoet Lumikki Andersson, een zeventienjarige studente die toevallig een witwasoperatie op haar middelbare school ontdekt. Vanaf dat moment volgt de ene onverwachte gebeurtenis op de andere, totdat ze vier dagen later terechtkomt op een gigantisch feest in een mysterieus herenhuis. En dat alles tijdens de koudste winter in decennia, terwijl niets zo rood kleurt op witte sneeuw als bloed.

Mijn review

Ik mocht dit boek lezen voor de leesclub van young-adults.nl, ik ben blij dat ik hem aangevraagd heb!

Laat ik beginnen met vertellen dat dit niet een boek is wat ik zo uit de boeken schappen gekozen zou hebben. De kaft is trekt me niet meteen aan hij is vrij simpel en zegt eigenlijk niet zo heel veel over het boek. Maar de titel is er weel eentje die meteen in het oog spring: Rood als bloed klinkt onheilspellend en dat is precies hoe het boek begint. Met een onheilspellend stukje, je weet niet wat er aan de hand is, maar je weet dat het vast niet goed kan zijn.

Op het moment dat ik las dat het over sneeuwwitje ging wist ik dat ik dit boek moest lezen, in welke vorm dan ook ben ik gek op sprookjes. En de sprookjes zijn echt super mooi verwerkt in het boek, op een onverwachte wijze ook.

Het verhaal is vanaf de eerste regel al spannend. Zoals hierboven al genoemd het begint heel onheilspellend, je weet dat er iets niet goed is maar wat er precies aan de hand is dat weet je dan nog niet. De auteur neemt echt de tijd om precies te beschrijven wat de hoofdpersonage voelt en denkt. Maar ook wat ze ziet en haar mening over de dingen die ze ziet. Ik vind dat persoonlijk heel mooi, je voelt je hierdoor meer gebonden met het hoofdpersonage. Heel langzaam aan leer je ook steeds meer over haar verleden, waarom woont ze waar ze woont en is ze wie ze is. Deze beschrijvende stijl zorgt er nergens voor dat het boek saai is, het is eigenlijk een grote rollercoaster rit waar je pas uitstapt als je de laatste bladzijde hebt gelegen.

Ik heb dit boek met heel veel plezier gelezen, ik vond het spannend en kon niet wachten om weer aan een volgend hoofdstuk te beginnen. Ik vloog door het boek heen en ik kon het haast niet wegleggen, het is eigenlijk jammer dat het maar zo’n dun boek is. Het verhaal was spannend en de manier van schrijven geeft je het gevoel dat je er zelf bij bent. ik ben dan ook zeer benieuwd naar de andere twee delen van deze trilogie!