Review: De Test door Joelle Charbonneau

Titel: De Test
Auteur: Joelle Charbonneau
Pagina’s: 384

De test is het eerste deel van dé nieuwe Young Adult-serie waarop de fans van De Hongerspelen en Divergent al maanden wachten!

Malencia Vale wil niets liever dan uitverkoren worden voor De test. Ieder jaar worden uit de eindexamenkandidaten de beste studenten gekozen die hun kolonie Vijf Meren mogen vertegenwoordigen tijdens De test in de hoofdstad Tosu City. Van de bijna tweehonderd kandidaten mogen alleen zij die slagen doorstromen naar de universiteit om klaargestoomd te worden tot de toekomstige leiders van het Verenigde Gemenebest.
Tot haar grote vreugde is Cia een van de uitverkorenen, maar haar blijdschap verandert snel in bezorgdheid als haar vader haar de avond voor haar vertrek vertelt over zijn ervaringen gedurende De test. Hij herinnert zich slechts flarden, maar heeft wel zijn leven lang nachtmerries over de gebeurtenissen van vijfentwintig jaar eerder.
Gewaarschuwd door haar vader vertrekt Cia naar de hoofdstad waar De test zal plaatsvinden. Al snel komt ze tot de ontdekking dat haar vaders waarschuwingen terecht waren en dat ze op zichzelf aangewezen is, als haar kamergenoot haar probeert te vermoorden en de inhoud van de diverse testen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van haar vragen.

Ik weet dat er veel mensen zijn die de invasie van dystopian boeken goed moe zijn. Ik zal alvast bekennen dat ik niet één van die mensen ben. Ik vind het heerlijk om te lezen hoe schrijvers weer een andere wereld creeëren in de verre toekomst met alle gevolgen van dien.

Maar genoeg over Dystopian laten we het gaan hebben over het boek. Dit boek heb ik meerdere keren in de boekenkast van de boekwinkel laten staan. Ik las de achterkant, het sprak me wel aan maar ik wist niet zeker of ik het uiteindelijk ook echt leuk zou vinden. Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het meegenomen en daar heb ik geen spijt van! Ik heb er eerder spijt van dat ik het niet eerder heb gedaan.

Het verhaal lijkt inderdaad wel wat op de Hunger Games, al is dat eigenlijk maar bij een bepaald onderdeel want voor de rest is het vond ik wel een uniek verhaal. Een toekomst waarin een aantal mensen geselecteerd worden om te studeren, maar voor ze aan de studie mogen beginnen worden er eerst een aantal tests afgenomen. Ik heb dit boeken zitten lezen met koude rillingen die over mijn rug liepen en vol ongeloof over wat er gebeurde.

Kortom het boek heeft me op het puntje van mijn stoel gehouden al is de start van het boek een beetje traag. Maar zodra de eerste test begint vlieg je door het boek heen en kan je het boek niet meer wegleggen. Ik heb dit boek in drie avonden uitgelezen, het feit dat ik alles aan de kant zetten om dit boek te lezen geeft voor mij aan dat ik het echt heel erg goed vond.

Al met al ben ik dus heel blij dat ik dit boek gekocht heb en ik ben ook heel benieuwd naar het tweede deel!