Review: Zac & Mia van A.J. Betts

Titel: Zac & Mia
Auteur: A.J. Betts
Pagina’s”: 302

De laatste persoon die Zac had verwacht in de kamer naast die van hem, is een meisje zoals Mia: boos, snel op haar teentjes getrapt en met een twijfelachtige muzieksmaak. In de ‘echte’ wereld zou hij nooit bevriend met haar (willen) raken. Maar in het ziekenhuis gelden andere regels, en wat begint met kloppen op de muur, leidt tot een briefje – en ten slotte tot een vriendschap die ze allebei niet aan hadden zien komen.

Je hebt moed nodig in het ziekenhuis; een ander soort moed dan in de gewone wereld. In een van deze werelden heeft Zac Mia nodig. En in de andere wereld heeft Mia Zac nodig. Of misschien hebben ze elkaar allebei nodig, voor veel langer dan ze in eerste instantie denken.

Dit boek stond al een hele tijd op mijn verlanglijstje, ik kon hem echt nergens vinden. Uiteindelijk raakte ik het boek een beetje uit het oog. Tot ik laatst een boekenwinkel in Utrecht binnen liep, daar lag een hele stapel van dit boek! Ik twijfelde geen moment en pakte er meteen één mee.

Ook ik heb gehoord over de vergelijking met het boek van John Green, maar om eerlijk te zijn houd deze vergelijking voor mij op bij het thema: Jongeren met kanker. Dit verhaal is sterk genoeg op zichzelf zonder deze vergelijking! Het boek is vanuit Zac en Mia geschreven, aangezien ik veel fantasy lees is het lezen vanuit twee personages niet zo’n probleem. Het is daarbij ingedeeld in 3 delen, het eerste deel gaat over Zac, het tweede deel gaat over beid en het laatste deel gaat over Mia.

Zac mocht ik meteen, hij is een vechter en gaat er echt voor om weer beter te worden. Hij benaderd de wereld met humor en met een dosis cijfertjes die hij gelezen heeft op Google. Ik kan me helemaal voorstellen dat hij het op een bepaald moment helemaal gehad had in die ziekenhuiskamer. Maar ondanks dat het eerste deel van het verhaal zich maar op één plaats bevind, blijft het je boeien.Ik vond het eerste deel dan ook heel leuk om te lezen.

Het tweede deel wisselt per hoofdstuk tussen Zac en Mia en om eerlijk te zijn vond ik het heel erg moeilijk om me te verplaatsen in Mia. Gelukkig heb ik niet meegemaakt wat zij heeft meegemaakt maar door haar houding vond ik haar soms behoorlijk irritant. Ze wilde niet geholpen worden en had besloten voor zichzelf dat ze echt een heel slecht leven heeft en niemand haar kan helpen. Ook het feit dat ze meteen probeert om weer weg te komen van Zac en hem zijn spaarrekening wil laten plunderen zorgde er eigenlijk voor dat ik haar niet zo mocht. Ergens aan het einde van dit deel komt daar verandering in en begon ik langzaam aan ook Mia wat meer te waarderen.

Dat is maar goed ook want het laatste deel wordt in zijn geheel door Mia verteld, je leest wat er met haar gebeurd is nadat ze Zac weer verlaten heeft. Ze hebben dan ook al een tijd geen contact meer gehad, maar stiekem zou ze dat wel weer willen. Op het moment dat dit weer gebeurd kreeg ik zo’n naar gevoel….. Net als Mia wist ik dat er iets aan de hand was, iets zat er niet goed.

Over het einde kan ik heel simpel zijn: Als je niets voelt bij dit einde ben je echt harteloos! Ikzelf heb hier en daar wel een traantje weggepinkt en daar durf ik ook gerust voor uit te komen.

Wat ben ik ontzettend blij dat ik dit boek toch nog gevonden heb! Het leest heerlijk weg en aan het einde van elk hoofdstuk kun je niet wachten om te lezen hoe het verder gaat! Voor iedereen die dit boek nog niet gelezen heeft: Waar wacht je nog op? Ga naar de boekwinkel, bestel hem online of leen hem desnoods van een vriend/vriendin maar dit is een boek dat je gelezen moet hebben!

3 gedachtes over “Review: Zac & Mia van A.J. Betts

1. Hé wat leuk. Ik heb dit boek vorige week uitgelezen, maar dat had ik al gezegd op Goodreads volgens mij 🙂 Ik vond het ook een fijn en mooi weglees boek.

2. Pingback: Book Haul: Juni | Het leven van een boekenworm