Review: De studie van Joelle Charbonneau

Titel: De Studie
Auteur: Joelle Charbonneau
Pagina’s: 342
Taal: Nederlands

Falen is geen optie…

Cia Vale heeft de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu samen met haar jeugdliefde Tomas, een van de twintig uitverkorenen die mag studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator?

Achterdochtig probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie…

Ik weet nog dat ik bij het eerste boek dacht dat het heel veel op The Hunger Games leek. Het maakt het voor mij geen minder goed boek maar er waren veel raakvlakken. Maar daar ben ik na dit boek in zijn geheel van afgestapt. Ik wist meteen na het uitlezen van het eerste deel dat ik de andere delen ook zou willen lezen. Het idee van deze wereld sprak me aan, hoe gruwelijk hij ook is!

Ook in dit boek volg je Malencia, waar ze de vorige keer gehoord had dat ze zou gaan studeren is ze daar nu aan begonnen. Maar door het luisteren naar haar eigen stem op een band herinnerd ze zich steeds een beetje meer van De Test. Telkens weer hoop ik dat het nu goed gaat aflopen maar het gevoel bekruipt je steeds dat er iets staat te gebeuren.

Ik vind de sfeer in dit boek een stuk grimmiger dan in het eerste deel, maar dat maakt het verhaal alleen maar beter. Net als in het eerste boek eindigde de hoofdstukken vaak in een cliffhanger waardoor je eigenlijk meteen weer door wil naar het volgende hoofdstuk. En het einde is eigenlijk ook een enorme cliffhanger. Ik kan niet wachten tot ik het laatste deel kan lezen en weet wat er gaat gebeuren met Malencia en de wereld waar ze in leeft!