Review: Het Examen van Joelle Charbonneau

Titel: Het Examen
Auteur: Joelle Charbonneau
Pagina’s: 319

Het examen is het derde deel van De Test-trilogie Voor fans van De Hongerspelen en Inwijding! Lezersreactie op het eerste deel in De Test-trilogie, De Test: `De Test kruipt onder je huid en laat je niet meer los. De spanning, angst en woede van Cia zijn levensecht. Toen het boek uit was, kon ik nog maar aan één ding denken: meer!’ Lezersreactie op het tweede deel in De Test-trilogie, De Studie: `De studie is een beklemmend, bijna paranoïde verhaal waarin verraad, bedrog en gevaar in hoog tempo afwisselen.’

Malencia Vale wil een einde maken aan het wrede systeem en de vuile spelletjes van de Test. De toekomst van het Verenigde Gemenebest hangt aan een zijden draadje. Het land staat aan de vooravond van een burgeroorlog waarin de rebellen het opnemen tegen de wrede en doortrapte leiders van het land. Cia, getalenteerd student aan de universiteit, weet té veel, in ieder geval van de schokkende waarheid achter de Test. Maar ze kan het niet alleen. Dit is haar kans om recht te doen, in praktijk te brengen waarvoor ze heeft getraind. Maar wie zal haar volgen? Op de campus waar achter elke hoek gevaren en leugens schuilen, moet Cia de levens van de mensen van wie ze houdt riskeren en gokken op de loyaliteit van haar klasgenoten. Klasgenoten die stuk voor stuk bewezen hebben dat ze niet te vertrouwen zijn De inzet is hoger dan ooit – een toekomst geregeerd door angst of hoop. In dit derde en afsluitende deel van haar Test-trilogie weet Joelle Charbonneau de spanning tot grote hoogte te laten stijgen. Klaar of niet, het is examentijd… en het laatste examen is het ALLER GEVAARLIJKST!

( Van: Goodreads )

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje teleurgesteld was in dit boek. Ik vond het niet zo spannend als de eerste twee en had voor het einde eigenlijk al door hoe het in elkaar zat. Of dit nu komt omdat ik veel dystopian boeken lees of omdat het einde gewoon voorspelbaar was weet ik niet.

Het begin van het verhaal vond ik wel spannend, dat ze bij de president moest komen en het voorstel dat haar daar gedaan werd. Daardoor leek dit een heel spannend boek te worden. Maar een aantal hoofdstukken voor het einde echter kreeg ik door hoe de vork in de steel zat en maakte het ook minder spannend.

Ik vond het ook jammer dat de andere personages in Cia’s team niet wat beter uitgediept waren, nu had je weinig idee van hun motieven om iets te doen of juist niet te doen.

Al met al was het een spannend begin en een lichtelijk teleurstellend einde, maar zeker wel een mooie afsluiter van deze trilogie.