Review: Het donkere paradijs van Patrick Ness

Review Banner goed

Titel: Het donkere paradijs
Auteur:
Patrick Ness
Pagina’s:
511
Taal:
Nederlands
Uitgever:
 Moon

Het verhaal:

Een trilogie die erom SCHREEUWT verslonden te worden

Todd Hewitt is de laatste jongen in Prentisstown. Een unieke stad, want in Prentisstown klinkt continu het overheersende, schreeuwende geluid van gedachten. Alles wat leeft denkt hardop. Ook de dieren. Ook Todd. Dat is de dagelijkse orde: je kunt er niet aan ontsnappen. Er is geen privacy. Er zijn geen geheimen. Tenminste, dat denkt Todd.

Een maand voordat hij een man zal worden, stuit hij onverwacht op… stilte. Hij dacht dat dat onmogelijk was. Maar Prentisstown heeft gelogen. En met die wetenschap slaat Todd op de vlucht…

Het razend spannende, overweldigende tweede deel uit De Chaos-trilogie. Wie begint met lezen raakt hartstochtelijk verslaafd

(van: Goodreads )

Mijn review:

Het verhaal algemeen:

Nadat ik Het mes dat niet wijkt had uitgelezen wilde ik eigenlijk meteen weten hoe het verhaal verder zou gaan. Ik was helaas op vakantie en had het tweede deel niet bij dus moest dat even wachten. Het verhaal pakt eigenlijk de draad meteen weer op na het eerste boek en dat vond ik zelf heel prettig.

Ik vond het ook meteen weer spannend, vooral omdat je niet meteen weet wat er nu met Viola is gebeurd. Leeft ze nog of is ze toch dood? Net als Todd weet je dit niet meteen en dat zorgde er voor mij voor dat ik bleef doorlezen. Ik wilde weten wat er met haar gebeurd was.

Er waren wel een paar momenten dat ik naar mijn boek heb geschreeuwd dat Todd moest vluchten nu het nog kan. Maar ik vond het einde wel heel erg goed, al is het niet zo’n grote cliffhanger als het eerste deel als je het mij vraagt.

De personages:

De personages zijn goed beschreven, Viola en Todd kende je al uit het eerste boek. Dit keer krijg je ook de kans om Burgemeester Prentiss en zijn zoon Davy beter te leren kennen. Jeetje wat heb ik die twee vervloekt tijdens het lezen van dit boek. En wat een verassende wending nam het karakter van Davy op het einde!

De burgemeester is een echte slechterik, hij probeert zijn redenen duidelijk te maken maar eigenlijk wordt hij daar niet sympathieker van. Maar hij is ontzettend goed neergezet, soms maakt hij je toch even aan het twijfelen. Zou hij het echt zo goed bedoelen? Om dan vervolgens iets te doen waardoor je hem weer gaat haten.

De Schrijfstijl:

Ik vind de schrijfstijl van dit boek fantastisch, je hoeft dit deel niet meer te wennen aan de vreemde manier van uitspreken en denken van woorden van Todd en daardoor vlieg je door het boek heen.

Rating:

Een ontzettend sterk tweede deel, ik ben dan ook erg benieuwd naar het laatste deel van deze serie.

Five stars

3 gedachtes over “Review: Het donkere paradijs van Patrick Ness

  1. Pingback: Book Haul September | Het leven van een boekenworm

Geef een reactie

