Review: The Maze Runner van James

Review Banner goed

Titel: The Maze Runner
Auteur:
James Dasner
Pagina’s:
371
Taal:
Engels
Uitgever:
 Chicken house


Het verhaal
:

When the doors of the lift crank open, the only thing Thomas remembers is his first name. But he’s not alone. He’s surrounded by boys who welcome him to the Glade – a walled encampment at the centre of a bizarre and terrible stone maze. Like Thomas, the Gladers don’t know why or how they came to be there – or what’s happened to the world outside.

( Van: Goodreads )

Mijn review:

Het verhaal algemeen:

Vanaf het moment dat ik voor het eerst de trailer in de bioscoop zag voor de film wist ik dat ik het boek wilde lezen. Ik ben van het type eerst lezen dan zien en meestal hou ik me hier ook wel aan met hier en daar een uitzondering. Maar toch duurde het nog even voor ik er aan begon,

Het verhaal is spannend, je weet niet wat zich in het doolhof bevind, waarom ze daar zitten en of ze er ooit uit zullen komen. Maar het de opbouw naar de spanning vind ik wel eventjes duren. Thomas wordt heel lang onwetend gehouden en dat stoorde me soms best wel. Net als bij Thomas zelf, om te overleven heb je kennis nodig maar die werd niet gedeeld.

Maar als het verhaal dan eenmaal op gang komt is het bijna niet meer weg te leggen. Je wil dan gewoon weten hoe het af gaat lopen en kijken of je met de personages het raadsel op kan lossen.

De personages:

Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met de personages, zoals ik hierboven al benoem vind het feit dat ze thomas zo onwetend houden irriteerde me enorm. Aan de andere kant vond ik bepaalde acties van Thomas ook vrij vervelend, het zorgde ervoor dat hij nogal arrogant overkwam.

Aan de andere kant vond ik het geweldig om te lezen hoe die jongens een hele gemeenschap hadden opgebouwd met de materialen en kennis die ze hadden. Daarnaast vond ik de vechtlust van Thomas ook heel bijzonder.

Voor mijn gevoel zijn er eigenlijk geen bijrollen in dit boek, ieder karakter is belangrijk voor een goed verloop van het verhaal. Maar ook voor het overleven in de gemeenschap.

De Schrijfstijl:

Het feit dat ik zo in conflict ben over of ik de personages wel of niet leuk vind zegt eigenlijk al genoeg. Ik vind de het een bijzonder goede schrijfstijl. Het houd me op het puntje van mijn stoel en zorgt ervoor  dat ik verder wil blijven lezen om uit te vinden wat er gaat gebeuren.

Het is niet heel moeilijk geschreven al moet je wel even wennen aan het taaltje dat de jongeren zelf hebben ontwikkeld.

Rating:

Een mooi begin van wat ik denk een goede serie, ik ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Five stars

2 gedachtes over “Review: The Maze Runner van James

Geef een reactie

