Dit boek is voor fans van…..

Banner boekpraatjes

De laatste tijd zie je steeds vaker van deze teksten en stickers op boeken zitten. Vooral als het aankomt op dystopische boeken. En eerlijk gezegd begin ik me er een beetje aan te irriteren. Het schept een bepaalde verwachting voor mij als lezer, maar is eigenlijk ook oneerlijk naar de auteur toe. Ik zal uitleggen waarom ik dat vind.

Ten eerste verwacht je als lezer een boek dat dus lijkt op een boek wat je heel goed vond ( dat neem ik aan anders zou je het boek niet mee nemen ). Als er op staat dat het voor fans is van The Hunger Games verwacht ik een boek dat dus net zo goed is als de hunger games en dat het ook een soortgelijk verhaal is. Natuurlijk lees je de achterkant van het boek en kijk je waar het over gaat maar de verwachting blijft er een beetje inzitten. Hierdoor ga je snel boeken vergelijken en als het dan anders is of er komen inderdaad stukken in voor die hetzelfde lijken dan kan dat een teleurstelling zijn voor je leeservaring. Tot zover de verwachtingen die het schept voor de lezer.

Ten tweede is het oneerlijk naar de auteur, die wordt al meteen vergeleken met een andere auteur en krijgt hierdoor soms geen eerlijke kans. Natuurlijk is het mooi als je werk vergeleken wordt met een bestseller tenminste dat denk ik dan. Maar er zullen ook vast mensen zijn die denken die wil gewoon meeliften op het succes van de andere auteur, helemaal als de verhalen een beetje op elkaar lijken.  Op het moment dat je het boek dus minder goed vindt, drukt dat ook een stempel op de auteur. Je begon met een hele hoge verwachting en dit is dan helaas niet waar gemaakt.

Ik probeer nu ook zoveel mogelijk te vermijden dat ik een boek koop omdat er zo’n sticker op zit en meer te focussen op de tekst achter op het boek. Hoe gaat dit bij jullie?

3 gedachtes over “Dit boek is voor fans van…..

  1. Die stickers negeer ik al een tijdje. Ze zijn ontzettend misleidend. Vaak klopt de vergelijking immers absoluut niet, maar ondertussen hebben toch weer een heel deel lezers het boek aangeschaft. Zo herinner ik me dat Sevenster werd aangeraden voor de fans van Harry Potter terwijl beide boeken eigenlijk absoluut niets met elkaar gemeen hebben.

Geef een reactie

